Tweedehandsmarkt herpakt zich in september na stille zomer en blijft verder groeien

07/10/2025

Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO: “De tweedehandsmarkt kende – door het mooie weer? – een wat zwakkere zomer dan de afgelopen jaren. Na een lichte daling van -0,8% in juli en -2,8% in augustus herstelde de tweedehandsmarkt zich echter snel in september met 64.309 ingeschreven eenheden, wat neerkomt op een toename van +6,3% vergeleken met september 2024. Deze goede resultaten compenseren niet alleen de zomerse terugval, maar zorgen ook voor het behoud van een positieve balans over de eerste negen maanden van het jaar. Tussen januari en september 2025 werden er immers 555.965 tweedehandswagens ingeschreven, een stijging van +0,9% in vergelijking met 2024 en +7,1% in vergelijking met 2023.

Die verdere groei maakt dat het aandeel van de occasies binnen het totale aantal inschrijvingen van nieuwe en tweedehandswagens blijft toenemen: van 58,1% in de eerste negen maanden van 2023 naar 63,2% in 2025. Dat maakt dat bijna 2 op de 3 ingeschreven wagens in België tweedehands zijn.

Hoewel het aandeel van hybride (13%) en elektrische wagens (4,1%) mondjesmaat stijgt, blijft hun aandeel nog beperkt en is het vooral de benzinemotor die de plak zwaait op de tweedehandsmarkt (55,9%). De diesel verliest verder terrein tot 26,5% en dit aandeel zal ongetwijfeld verder zakken in de toekomst omdat de instroom van diesels op de tweedehandsmarkt zal dalen aangezien er nog amper nieuwe diesels worden ingeschreven in ons land.

Verder blijven we in de negatieve spiraal dat tweedehandswagens steeds ouder worden. In de eerste 9 maanden lag de gemiddelde leeftijd van tweedehandse inschrijvingen op 9 jaar en 10 maanden. Ruim 22% is zelfs ouder dan 15 jaar. Dit fenomeen stellen ook onze dealers vast: een groot aantal particuliere klanten kiest voor oudere, betaalbare modellen. Dit versnelt niet alleen de veroudering van het wagenpark maar remt ook de ambities op het vlak van vergroening af.

Wat betreft nieuwe wagens sloot september vrijwel onveranderd af (-0,5% in vergelijking met 2024). De optelsom vanaf januari toont wél een sterke terugval: met 323.868 inschrijvingen daalt de markt met -9,2 % in vergelijking met de eerste 3 trimesters van 2024 (356.568 eenheden).

Aan de fleet-kant blijft het relatief stil en daardoor stijgt het aandeel van de particuliere klanten: zij zijn nu goed voor 45,3% van de nieuwmarkt maar het maakt wel dat de totale nieuwmarkt daalt. Die particulier blijft voorzichtig door hogere prijzen, een onzeker fiscaal klimaat en de wetenschap dat nieuwe wagens met verbrandingsmotoren vanaf 2035 niet langer mogen ingeschreven worden. Daardoor kopen steeds meer mensen een occasiewagen: het is een goedkopere oplossing die bovendien ook het financiële risico beperkt in dit onzekere fiscale en regelgevende klimaat. ”

Inschrijvingen van tweedehandswagens (september 2025)

De gegevens van september 2025 tonen een opwaartse trend in het aantal inschrijvingen van tweedehandswagens in vergelijking met vorig jaar. Afgelopen maand werden in België 64.309 tweedehandswagens opnieuw ingeschreven, dat zijn er 3.795 meer (+6,3%) dan in september 2024 (60.514) en 9.032 meer dan in september 2023 (+16,3%). Over de eerste zes maanden doet 2025 het net iets beter dan 2024 (+0,9%) en dat onderstreept de veerkracht van de markt, die gedragen wordt door een aanhoudende vraag van particulieren. Zij zijn goed voor 90,5% van de herinschrijvingen.

Enkele grote concessiehouders en tweedehandsverkopers deelden hun interessante inzichten met ons.

Matthias Gommeren, Cardoen: “De tweedehandswagens blijven sterk gegeerd maar de markt van nieuwe wagens heeft het moeilijk. Dat merken we zeker bij de vraag naar elektrische wagens: die stagneert en niet in het minst bij particulieren bij wie de terughoudendheid voelbaar is. Denk aan TCO, range anxiety en onzekerheid over doorverkoopwaarde. Dankzij fiscale stimuli blijven bedrijven wel relatief trouw aan EV's. Op de tweedehandsmarkt blijven EV’s het moeilijk hebben: het aanbod groeit maar de vraag volgt niet even snel. Gewone hybrides en plug-in hybrides winnen aan populariteit als tussenoplossing.

Over het algemeen kan je wel stellen dat de koopintentie aanwezig blijft maar dat beslissingen worden versneld bij een voordelige prijs, een goede voorraad of snelle levering.

We merken trouwens dat klanten beter dan ooit geïnformeerd zijn op het vlak van prijzen en beschikbaarheid.  In de tweedehandsmarkt zijn compacte SUV's en gezinswagens de topfavoriet.

Vergeleken met vorig jaar stellen we een lichte stijging vast in het aantal showroombezoeken, vooral van particulieren die op zoek zijn naar tweedehands. Zoals ieder jaar noteerden we ook dit jaar een traditionele drukte na de paasvakantie en in september bij de start van het nieuwe schooljaar. Dit jaar heeft de voorjaarsregen ons zelfs een duwtje in de rug gegeven want mensen kwamen sneller binnen.”

Marc Van den Kerkhof, Van Mossel: Hoewel we bij particulieren een lichte stijging zien in de verkoopcijfers van nieuwe wagens blijft het totale verkoopvolume lager dan tijdens de betere jaren. Dat heeft veel te maken met de hoge aankoopprijzen maar die hogere prijzen zorgen wel voor het succes van de "budget"-merken. Particulieren kiezen nog steeds vooral voor traditionele aandrijvingen.

Daarnaast merken we dat particulieren steeds liever voor een occasiewagen kiezen. Populair zijn vooral de budgetvriendelijke modellen, met prijzen tussen 15 000€ en 20 000€, en de wagens met verbrandingsmotor. Dit betekent echter niet dat er geen interesse is in goed geprijsde BEV's, al blijven de concrete verkoopvolumes bijzonder laag. Particulieren bezoeken de showroom vooral wanneer er specifieke acties worden opgezet, wat duidt op hun interesse voor aantrekkelijke aanbiedingen.

De fleetmarkt anderzijds gaat er sterk op achteruit omdat het vertrouwen in de economie momenteel laag is. Fleet-klanten nemen de tijd om te beslissen omdat ze eerst een grondige analyse willen uitvoeren. Ze kiezen BEV’s voornamelijk om fiscale redenen en de teruggeschroefde versoepeling voor PHEV’s heeft het potentieel van die wagens sterk teruggedrongen."

Wim Bruggeman, DEX: “De bezoekersaantallen in onze showrooms liggen helemaal in lijn met de voorgaande jaren. Schommelingen merken we vooral op in periodes van ofwel een wijziging in het aanbod ofwel wanneer we een verhoogde publiciteit voeren.

Wat wel alvast opmerken is dat bezoekers écht interesse hebben in het kopen van een auto en dat ze doorgaans goed geïnformeerd zijn omdat ze vooraf al heel wat op het internet opzochten.

Bij de particulier zien we geen significante stijging in de vraag naar tweedehandse elektrische voertuigen. Anderzijds zijn bedrijven zijn wél geïnteresseerd in BEV’s, maar kiezen ze toch nog altijd eerder voor een PHEV.”

Frédéric Vassamillet, SOCO: “Tijdens de zomervakantie zagen we vooral dat het heel kalm was tussen 21 juli en 15 augustus. September maakte bij ons geen vliegende start maar we verwachten wel veel van het laatste trimester en de eindejaarsperiode. Tijdens de eerste 9 maanden van 2025 merkten we trouwens een stijgende verkoop van wagens met verbrandingsmotor terwijl de PHEV trage maar gestage opmars kent. Op de tweedehandsmarkt komen elektrische wagens nog steeds niet van de grond omdat consumenten in onzekerheid blijven op het vlak van technologie, restwaarde, gebruikskosten en prijs.

Klanten richten hun aandacht daarnaast steeds meer op oudere en goedkopere tweedehandswagens, wat de veroudering van het wagenpark in de hand werkt.

De markt van nieuwe wagens doet het niet zo goed door een dalende verkoop van bedrijfswagens. De traditionele merken krijgen daarnaast ook steeds nieuwe, voornamelijk Chinese concurrenten opduiken.

In deze context blijft de tweedehandswagen een waardevol en toegankelijk alternatief voor het gemiddelde huishouden.”

Gianni NOBILE, Car Avenue: “We hebben dit jaar meer nieuwe wagens verkocht dankzij een uitgebreider aanbod, zowel qua marktsegmenten als qua aandrijvingen (inclusief 100% elektrisch en plug-in hybrides). Maar natuurlijk ook door ons aantrekkelijk hybride aanbod en door uitgebreide garanties en promoties. Op het vlak van nieuwe elektrische wagens blijft de interesse vanuit particuliere hoek nog altijd beperkt en komt de vraag vooral uit B2B.

Daarnaast stijgt ook de verkoop van tweedehandswagens waarbij we een breed gamma verkopen zodat deze tweedehandswagens een complementair aanbod vormen op onze nieuwe wagens. Bij de occasie EV’s blijft de acceptatiegraad echter nog beperkt.

Qua bezoekersaantallen zien we een stijging in vergelijking met vorig jaar. Wel met lagere verkoopcijfers tussen maart en mei omdat we een sterke Autosalon-periode hadden gekend maar anderzijds een sterkere zomerperiode dan de laatste drie jaar.

Klanten zijn over het algemeen goed voorbereid maar elektrificatie blijft complex en de koopintentie wordt vaak afgeremd door onvoldoende zekerheid over de "juiste keuze". De interesse gaat vooral uit naar SUV’s in de B- en C-segmenten alsook naar een aantal modellen uit het A-segment - hoewel het aanbod daar eerder beperkt is."


Details tweedehandse personenwagens (september 2025)

Tijdens de 9 eerst maanden van 2025 domineerden Volkswagen en BMW de lijst van meest ingeschreven tweedehandsmerken. De top 5 wordt aangevuld door Mercedes, voor Peugeot en Opel.

Wat betreft de populairste modellen veranderde er in september niets voor de top 5 (gecumuleerde cijfers). De VW Golf (22.017) blijft op de eerste plaats, voor de VW Polo (16.016), de Opel Corsa (14.031), de BMW 3 Reeks (12.376), en de BMW 1 Reeks (11.250).

De benzinemotoren domineren nog steeds bij de tweedehandswagens met 55,9% marktaandeel, terwijl diesel terrein verliest tot 26,5%. Het aandeel van tweedehandse wagens met een hybride of elektrische aandrijving stijgt ondertussen wel, maar blijft bescheiden. 17,1% is geëlektrificeerd: 13% hybride en 4,1% volledig elektrisch.

De verhoudingen liggen duidelijk anders voor nieuwe inschrijvingen van personenauto's, waar hybride en elektrische voertuigen, aangevuurd door leasingaankopen en aankopen voor bedrijfsvloten, het grootste deel van de verkoop voor hun rekening nemen, met een percentage van zo’n 71,7%. Het aandeel van de volledig elektrische wagens stijgt zelfs van 26,6% naar 33% in 2025.

Interessant is verder ook dat onze autodealers vaststellen dat de consument steeds meer kiest voor hybride wagens (HEV). Hun marktaandeel steeg van 26,6% in 2024 naar 30,7% in 2025. Plug-in hybrides (PHEV) daarentegen zagen hun aandeel dalen van 11,7% naar 8%.

Het aandeel van diesel op de nieuwmarkt daalt nog verder: van 5,4% vorig jaar naar 3,7% in 2025.

In de eerste 9 maanden van 2025 is de gemiddelde leeftijd van de occasie-inschrijvingen verder gestegen tot 9 jaar en 10 maanden. De mediane leeftijd van zijn kant is nu 7 jaar en 9 maanden, wat wijst op een verdere vergrijzing van het wagenpark. De mediane leeftijd van de occasie-inschrijvingen verraadt op zich niet echt dat het totale wagenpark flink aan het verouderen is, en dat is uiteraard een nefast verschijnsel voor de vergroening en uitstootreductie.

Van de ingeschreven occasiewagens is 26,4% tussen 5 en 9 jaar oud terwijl 33,5% minder dan 5 jaar oud is en dat laatste is een daling ten opzichte van de 34,8% van vorig jaar. De winst zit echter bij de wagens van meer dan 15 jaar oud en dat is een slechte zaak voor de leeftijd van het voertuigpark en het streven naar minder emissies.

De tweedehandsmarkt blijft vooral een particuliere activiteit, maar er is beweging in. Maar liefst 90,5% van de inschrijvingen waren gedaan door privépersonen terwijl het aandeel door bedrijven aangekochte wagens op de tweedehandsmarkt 8,9% bedroeg in de eerste negen maanden van 2025. De sector van de tweedehandsverkopers preciseert hierbij dat startende bedrijven vaker kiezen voor een tweedehandswagen en dat zij vaak interesse hebben in occasie hybride wagens.

Vlaanderen blijft de markt voor inschrijvingen van tweedehandse personenwagens domineren, met een aandeel van 55,1%. Het marktaandeel van Wallonië bedraagt 37,1% terwijl Brussel 7,8% haalt.


TRAXIO STATS

TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerwagens, aanhangers en speed pedelecs.

De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.

Brussel, 7 oktober 2025
TRAXIO gebruikt cookies Cookie Policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.

Lid worden : contactformulier

Als lid van TRAXIO geniet je van veel ledenvoordelen! Vul het formulier in en één van onze specialisten van jouw activiteit zal je contacteren met meer informatie over een lidmaatschap.

Onderneming
Contactpersoon
Ik ga akkoord met de privacy policy